توکل برخدا- اعتماد به خود

توکل برخدا- اعتماد به خود

وقتي ما براي انجام کار خود با دشواري‌هايي در مسير انجام آن مواجه ‌‌شويم كه موجب ‌شود، تصور كنيم، انجام اين كار از توان و قدرت ما خارج است. يا براي انجام آن موقعيت و امكانات  لازم را در اختيار نداريم، بايد براين باور باشيم كه علاوه براينكه موقعيت و امكانات  براي دست‌يابي به هدف  و انجام کار مورد  نظر مؤثرند، اعتقاد به اين‌كه ما مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم و در واقع اعتماد به خودمان براي انجام كار، مهم‌ترين عنصر براي كسب موفقيت است. هر کاری به نسبت اهمیت در مسير اجرا همواره با مشكلاتی است. كه عبور از اين مشكلات نياز به همّت و اعتماد به نفس دارد. زيرا در غير اين صورت، ممكن است، در مقابل مشكلات و پيچيدگي‌هاي كار كم آورده و اراده لازم براي انجام كار را از دست بدهيم، عاملي كه مي‌تواند در كسب موفقيت نقش اصلي  داشته باشد، همان اعتماد به نفس است.

انسان براي دست‌يابي به موفقيت و رسيدن به هر كمالي، نيازمند اعتماد به نفس و پذيرش توانايي خود براي كسب موفقيت است. اعتماد به اينكه مي‌تواند، موجب مي‌شود تا اميد به دست‌يابي در وي تقويت گردد و انگيزه‌اي براي انجام كارهاي سخت  و دشوار در او پديدار شود. از اين‌رو روان‌شناسان و انديشمندان حوزه هاي رفتارشناختي، براين باورند كه اعتماد به نفس نه تنها نيمي از موفقيت است، بلكه عامل اصلي بروز توانايي‌ها در انسان و شكوفايي استعدادهاست. اما اعتماد به نفس موقعي مؤثر و نتيجه‌بخش است كه بر پايه توكل به خداوند استوار باشد. يعني اعتماد به نفس انسان نبايد در تعارض با توكل او باشد و در انسان اين باور ايجاد شود كه با قدرت و توانايي خودش هر كاري را مي‌تواند انجام دهد. بلكه دست‌يابي به موفقعيت، در سايه توكل و توسل به قدرتي برتر و بالاتر از خود است.

در قرآن  هرگاه سخن از اعتماد به نفس مي‌آيد، به اين معنا است كه انسان قدر و منزلت خويش را در هستي بداند و به اين نكته توجه داشته باشد كه خداوند همه توانايي‌ها و قدرت‌ها را به شكل اسمائي در وي قرار داده و از سويي همه هستي از زمين و زمان و آسمان و هر‌ آن‌چه در آن‌هاست را مسخّر او كرده تا بتواند با همّت، پشتكار، خلاقيت، ابتكار و استقامت و ارادة قوي خود براي رسيدن به كمال لايق و شايسته‌اش از آن‌ها بهره برد.

توكل داشتن به خدا و اعتماد به خود، (كه خداوند مرا با دادن فكر و تعقل براي انجام هركاري قادر ساخته) به  فرد  اين توانايي را مي‌دهد كه از تمام ظرفيت‌هاي خود براي حل مشکل پيش رو استفاده كند و با فكر و خلاقيت و انديشه‌اي كه از فيض الهي بهرمند است. همواره به دنبال خلق موقعيت و ابتكار عمل براي رسيدن به هدف باشد.

پيچيدگي، حساسيت ومسؤوليت سنگين در کار، گاه چنان فرد را تحت فشار و مذيقه قرار مي‌دهد كه اگر به نيروي توكل و اعتماد به نفس تكيه نداشته باشد، دچار استيصال و درماندگي شده و خود را براي انجام كار ناتوان مي‌بيند.

توكل و اعتماد به خود به انسان نشاط، توانايي و روحيه انجام كار مي‌دهد، در صورتي كه نداشتن توكل و احساس  ضعف در توانايي خود، انسان را به ضعف و زبوني در مسير رسیدن به هدف مي‌كشاند.

شما که در مسیر رسیدن به هدف خود کار را سخت می بینید بايد از نيرويي كه توكل به خداوند و اعتماد به نفس، در انسان ايجاد مي نمايد، استفاده نموده و قدرت خود براي انجام کارتان را  دو چندان نمايید و بدانید كه جوانان غيور اين سرزمين در سايه توكل به خداوند و اعتماد به توانايي‌هاي خود، در عرصه‌هاي مختلف (به ويژه در جنگ تحميلي) صحنه‌هايي را آفريدند و به پيروزي‌هايي دست‌يافتند كه همگان را به شگفت آوردند و با كم‌ترين امكانات و در سايه امداد الهي حماسه‌هايي را آفريدند كه همواره زبانزد جهان‌يان بوده و تاريخ ايران اسلامي در همه دوران ها به آن افتخار خواهد كرد.

  «با اعتماد به یاری خدا گام­ها را مصصم بردارید و از فراز و نشیب هرچند سخت نترسید که شما پیروزید»!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: توکل خدا اعتماد
[ پنج شنبه 5 شهريور 1394 ] [ 17:40 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]